Skip to main content

من حكاوي الصبا (2)، محمد علي طه الملك

Reminiscing
By Mohamed A. T. Almalik
Part Two
Art Work by Rani Elsamani

من حكاوي الصبا


رسوم راني السماني


محمد علي طه الملك




كانت بدورها حكاية من الحكاوي المخيفة لنا.
قيل لنا إنها تعيش وتعشش داخل حقول القصب،
لها خرطوم طويل يلتصق بأنف من تعثر عليه وتكتم أنفاسه إلى أن يفارق الحياة!
لا، وبل يذكرون لك أسماء صبية وأطفال كانوا برفقة آبائهم واختفوا، ثم عُثر عليهم
موتى متيّبسين داخل الحقل.
كأن أشد ما يخيفني الدخول لحقول الذرة بمفردي.
وإلى زمن قريب، كانت الرهبة تملؤني عندما أمر بمفردي بين مزارع الذرة.
كنت عندما اسمع حفيف أعواد القصب تحركها الريح، تسرع خطاي ويزداد
وجيب صدري حتى أتجاوز المكان.
لم يصف لنا أحدٌ كم حجمها وما هي صورتها ولكن أخيلتنا كانت ترسمها كيفما تشاء.
تماماً كما كانت تُرسم صورة الحكومة في شخص رجل ضخم الجثة، يملك من القوة
والسطوة ما يخيف كل الناس فيطيعونه ويلتزمون أوامره. وإن كانت الحكمة وراء اسطورة
السحارة هي تأمين حياة الأطفال من الغرق، فإني لم أتبيّن الحكمة وراء اسطورة
مصاصة الأنوف إلاّ بعد بلوغي المرحلة الثانوية التعليمية حيث بدت الحكاية أكثر
قرباً من وقائع العلم المتعلق بخصائص النباتات والتمثيل الضوئي.
غافل من يظن أن أهالينا كانوا أميين بلا معارف!
صحيح أنهم لم يتلقوا معارفهم من على مقاعد الدرس،
ولكن فطنوها بتراكم المعارف التجريبية.
جرت العادة بأن يسمح مالك الحقل للأهالي بدخول حقله في أوقات الصباح أو بعد
الظهيرة. فالأهالي يحتاجون لتلك الحشائش والطفيليات النابتة حول سيقان الذرة
لغذا حيواناتهم.
وجرت العادة أن يطلب مالك الحقل إزالة تلك الحشائش وتنظيف مزرعته ليأتي انتاجها
طيباً.
يزحف الأهالي بتؤدة وحذر وهم بمناجلهم يلتقطون تلك الحشائش والطفيليات حتى لا
تتكسر تحت أقدامهم سيقان الذرة.
في وقت يكون فيه الجو داخل الحقل، بعد الظهيرة، حاراً وخانقاً لكثافة الرطوبة.
أتراهم لذلك ابتدعوا اسطورة مصاصة الأنوف لإبعاد الصغار ومنعهم من البقاء داخل تلك
الحقول؟
يمكن!
  • بنية بت المنا لقوها يابسة حطبة في حوّاشة ود السروجي.
  • سمعت قالوا حبوبتا مرقت تجيبلها قش لي غنيماتا وبارتا الشافعة.
  • اللوم كلو على أمها. هي ما عارفا الحبوبة أضانا تقيلة؟
  • القدر يعمي البصر يا خوي.
وتستمر الحكاية بشخوصها ومسرحها، تنتقل من جيل لجيل.

Comments

Popular posts from this blog

MovieGlobe: Japan's Version of Romeo and Juliet

Romeo and Juliet (2007) JapanOriginal Article by: Fateh Mirghani-Japan

I have just finished watching the masterpiece of Shakespeare” Romeo and Juliet “in its Japanese version.
The quality of the movie is great and the soundtrack, injected with a little Japanese folklore music, has given it a sensational dimension and Eastern fascination!
Basically, the theme of the movie remains the same as the original play, and that has been a particular Japanese notion in dealing with other nations’ cultural products. Part of the reason may lay in Japan's sensitivity to other nations’cultural products- given the long standing historical disputes with its neighbours, and part of it may lay in a fierce sense of homogeneity that has come to characterize Japan as an island nation-state since time immemorial. Thus the Japanese, unlike the Americans, don’t seem to have the temerity to ‘Japanize’ others’ cultural stuff. The movie “Renaissance man”  can be cited as an example of American boldness. The …

Thursday Evening

Short Story by Ali Elmak* Translated by MM
Getting off the tram, he slipped. Was it the right or the left foot that skidded? It did not matter!  All that mattered really, all that he cared for at that hour, at that moment, was that he fell and soiled his pants. those characteristically beautiful white pants which he had preserved for Thursday evenings; for the soiree gatherings which started by hanging around in the market; loitering for short or long periods; then to the cinema house; any film and peace be upon him. Then, was this bad luck or what? Did he really need to take the tram for such a short distance? “That was a fair reward for your laziness” he said to himself. As for those pants, they were turned into a dusty colored thing. The more he shook those tiny particles off, the closer they became attached to the pants. Oh what a gloomy evening for you!  "Is this what concerned you?" thought he.

The posters of Alan Ladd and Van Heflin still stood their, at the cinema entrance.…

Movie Critic Review: Zorba The Greek (1964)

" All right, we go outside where God can see us better." Alexis Zorba "God has a very big heart but there is one sin he will not forgive; [slaps table] if a woman calls a man to her bed and he will not go. I know because a very wise old Turk told me." Alexis Zorba

--------------------------------
Zorba (Anthony Quinn) with a lascivious look lays the gentle order, 'Two beds Madam. Without bugs!' Mme Hortense defiantly tilts her head and answers proudly, 'Mme has not THE bugs!'



The bookish intellectual Basil  (Alan Bates) who has appeared unaffected by the collective vertigo experienced on the boat taking them to Crete, did not seem interested in this outward and stimulated first-time exchange between his newly-found companion, a robust natural philosopher named Alexis Zorbas and this old lady who rushed  to offer them her hospitality services in her own (Marriot) of a dilapidated house on this island of pathos and the poor. Mme Hortense then treats the c…