Skip to main content

Grindhouse Article: "Too Bad, Isn't It?"

"Too Bad. Isn't It?"


We owe it to Quentin Tarantino and Robert Rodriguez who gave a new non-obscene meaning to grinding. The couple merely made two separate movies to be shown as a double-feature. Death Proof and Planet Terror, respectively. Likewise, this article is a double-feature!

Gadalla Gubara


Gubara @ CBS network 1962

An African muses over his simple but life-consuming film making in an underdeveloped country.
The video which throws some light on cinema making in Sudan, also serves as an incredibly candid retelling of the simple personal story of a family man who was so kind and loving as to involve his whole family in his artistic endeavors to the extent that most of his children went on to become media experts. The one that didn't, his daughter Sarah, swam her way into international athletic fame.

Gubara Up for a Shoot

Gadalla Gubara is deemed one of the founders of African cinema. He started his film career in 1946. He had good exposure to North African and to West African cinema. The latter, he believed, was the one that really counted in his time. He was well-known to have been one of the event directors of the prestigious FESPACO, Festival panafricain du cinéma et de la télévision de Ouagadougou, Burkina Faso. He befriended such prominent figures as Haili Gerima, Ousmane Sembene and Souleymane Cissé.
Although Gubara worked as a professional with Sudan government's Film Unit of the Ministry of Information and executed several documentaries for the government, he also aspired to make feature films. In 1974 he owned his own private studio. In 1979 he made Tajooje, shot on location in east Sudan. In 2005 he made Hugo's Les Miserables, which was one movie he wanted the French people to see! Find out why in this one-hour video below.
In the process of eradicating all things cultural, the dictatorial regime in Khartoum revoked Gubara's studio license and confiscated his land and property, subsequently he lost his vision.
In spite of his simple way of telling his story, Gubara seemed uninterested in mentioning other Sudanese key players who came into the cinema business, other than cinematographer Mr. Kamal Ibrahim. It seems like he only mentored family members which wasn't too bad, was it?




Mohammed Aljjazar






This is a visionary clip with highly advanced tackling of language differences at the alter of a unifying rendering.
The sounds of Arabic and Amharic languages are so fraternized you can discern the similarities.
The video has such a chocolicious feel to it and the lighting is warm and comforting.
Directed by Ali Altigani
Featuring a song by Sudanese singer/songwriter Mohamed Aljjazar and Ethiopian singer Halima Abdarahman.


Comments

Popular posts from this blog

جليد نساي - 3/3

جليد نساي (3/3) قراءة في رواية الرجل الخراب عبد العزيز بركة ساكن الجزء الثالث
مصطفى مدثر



سنتناول في هذا الجزء مسألة استلهام ساكن للهدمية الطاغية في قصيدة إليوت وأنه، أي ساكن، لم يشأ لهدمه نهاية أو حل. وكذلك نتناول مسألة البلبلة التي يحدثها استلهامه الآخر المتمثل في تبديل اسم الرواية، ونقترح سبباً لإختيار ساكن أن يكون درويش طبيباً صيدلانياً، كما نناقش التجريب في الرواية وأزمة النهاية. فإلى الجزء الأخير من المقال. أبدأ ببعض الأفكار حول اسم الرواية. إن الإرث الدلالي لكلمة الخراب في عنوان الرواية يبدو كافياً لقبول اسمها، الرجل الخراب، ولكن عندما نعرف من الرواية أن اسمها الحالي كان قد خضع لعملية تغيير مرتين فإننا نرى أن توسيع دائرة الفحص الدلالي قد يعيننا إلى فهم أحسن للأصول الابداعية للرواية. فاسم الرواية تحوّل تحوّلاً محكياً عنه من أزهار الليل إلى مُخرّي الكلاب واستقر عند الرجل الخراب. وقصيدة اليوت نفسها تحوّل اسمها، ربما مرة واحدة، ليستقر على الأرض الخراب. وهذا استلهام آخر للقصيدة نرصده هنا ولا ندعي الحصر. إن المقصود هنا أن هنالك تعارضاً في دلالة الخراب في الاسمين. فبغض النظر عن كون القصيدة تع…

1/3 جليد نسّاي

1/3 جليد نسّاي
قراءة في رواية الرجل الخراب

عبد العزيز بركة ساكن

الجزء الأول


أيها القارئ المرائي، يا شبيهي، يا أخي - بودلير، شاعر فرنسي الفكرة الرئيسة [عند إليوت] هي أننا، حتى ونحن ملزمون بأن نعي ماضوية الماضي..، لا نملك طريقة عادلة لحجر الماضي عن الحاضر. إن الماضي والحاضر متفاعمان، كلٌ يشي بالآخر ويوحي به، وبالمعنى المثالي كلياً الذي ينتويه إليوت ، فإن كلاً منهما يتعايش مع الآخر. ما يقترحه ت س  إليوت بإيجاز هو رؤيا للتراث الأدبي لا يوجهها كلياً التعاقب الزمني، رغم أنها تحترم هذا التعاقب. لا الماضي ولا الحاضر، ولا أي شاعر أو فنان، يملك معنىً كاملاً منفرداً- إدوارد سعيد، استاذ الأدب الإنجليزي الطريق إلى الحقيقة يمر بأرض الوساوس - شانون برودي، عاملة صيدلية.

يبدو مفارقاً، بل غرائبياً، أن تُهرع لقصيدة ت س إليوت (الأرض الخراب) كي تعينك على فهم استلهام عبد العزيز بركة ساكن لها في كتابة روايته القصيرة، الرجل الخراب. فالمفارقة هي أن القصيدة المكتوبة في 1922، وبما عُرف عنها من تعقيد ووعورة، تحتاج هي نفسها لعشرات الشروحات، لكونها مغرقة في الإحالات لتواريخ وثقافات وأديان، بل ولغات أخرى غير لغتها الانجل…

وجوه أخرى للنباتات

وجوه اخرى للنباتات
قصة قصيرة
عندو عود كدا، قال مخصوص، ساط بيهو العلبة لما اخلاقي ضاقت. بعد داك قام قفلا. وقعد يلعب بي شوية الدقن ال عندو قلت ليهو شنو يا استاذ انا ما راجي آخد لي سفه من صنع يديك المدهش. ولا عاين لي ذاتو. قال لي شوية كدا. قمت بزعل خفيض سالتو شنو يعني. الساينص شنو هنا؟ قال لي مافي ساينص. هنا حكمة شعبية. رفعت صوتي شوية وقلت ليهو ياخي انا عايز سفه من غير حكمة شعبية. رد علي بازدرا واضح ما انتو ال بتبوظو الكوالتي باستعجالكم دا. سكتّ افكر. كلامو نوعا صاح وبعدين لقيت في ذهني استهانه بالمادة قيد المناكفه ذات نفسها. وسمعت جواي صوت بيقول لانو المادة دي اسمها سعوط فهي ما ممكن الزول يتحدث عن كواليتي ليها. قام هو فاجاني وقال لي عشان سعوط؟ ياخي النباتات دي كل واحدة ليها شخصيتها وبتتوقع انك تعاملها بالطريقة ال بتحبها عشان تديك العايزو. قلت ليهو يا استاذ شحتفت روحي ياخ. كلها سفه ونخلص. وبعد اتفها عندي سيجارة ح اشربا وكاسين. عاين لي كداااا وقال لي شنو البشتنه المتلاحقة دي. قلت ليهو متلاحقة متلاحقة. قام فاجاني بالكلام دا قال لي افتح العلبة وسف. قمت خفت وقعدت ساكت اعاين ليهو قام ضحك خشخشه ك…