Skip to main content

UFO Viewings: Oh Boy! (1)


- Nothing is more twisted than the truth.
- Wow! What was that?
- That was a movie!

UFO Viewings: Oh Boy! (1)

(Special thanks to Ghassan)



Chanwook Park







\





Why would Spike Lee spend thirty million dollars and a year of his life remaking/interpreting/whatever a successful Asian movie by Korean director Chanwook Park?
This question is posed by someone who has not yet found the time to see Lee's movie!
The original Korean movie "Oldboy 2003" is purported by some to rank number 18 of the best 100 non-English speaking movies; or world cinema movies!
In November 2013 a Hollywood company released Spike Lee's 'Oldboy'.
The cuts made to the original film footage by the production company are deemed by some critics one of the reasons why the movie flopped from its first week. Other critics added that cultural differences are behind this apparent fiscal failure(?).
Cultural differences cited were: that the West looks differently at revenge (!) and that, in the West, movies ought to have happy endings (!). Hollywood is known to have this tradition of fixing scripts to reach happy endings for movies. That's how they understand 'entertainment'!

Spike Lee
The weird story behind the remake of this powerful Korean movie starts by a rumor that Spielberg and Will Smith are going to do it. Then they renege. Then Spike Lee comes forward and says he would do it but promises not to Americanize it! Movie-goers in this capitalist world were at one time skeptic about Lee's ability to (re)make the movie and at other times glad that he was going to keep the same Korean story intact. The Korean story was traced back to a Japanese origin! Haha!
As a result of this conflict about (a) remakes as a stupid Hollywood way of producing films based on a 'sincere' wish to rid the viewer of reading captions, (b) the ideal American way of ending films, (c) the American way of not showing too much violence!, (d) the American way of not 'glorifying' revenge and (e) and (f). As a result of these factors the turnover at the box office for Spike Lee's movie was down for week one, two and possibly until this week in December of 2013.
Spike Lee is known for his other strong movies: Do The Right Thing, The 25th Hour, Malcolm X and The Inside Man.


Here is the trailer for Spike Lee's interpretation of Oldboy:








Strong trailer, I believe!
Lee's Oldboy stars Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Samuel L. Jackson. 
Now before you go see (or order) Spike Lee's movie, I have found for you the original Korean movie to watch for FREE! 
But, before you watch the Korean movie "Oldboy 2003" I must tell you: This is a very powerful movie. A visual stunner with wonderful acting and a very complex story. A 'Kafka-esque Trial' that also draws from Kafka's 'Metamorphosis' in a torturing account of human existence! 
I will be back to see what can be written about Spike Lee's Old Boy!
Original Oldboy movie is fraught with visual beauty and rich in pleasurable scenes. One fight scene has particularly drawn the attention of cinema buffs when they found that the hallway fight (from 3:38 in the clip below) was actually shot horizontally as 'single' shot with a steady camera. Watch and measure the degree of aesthetic value (or the lack of it!). I have not seen Spike Lees version but I learned that he did this fight scene differently employing different angles. This way we will have the pleasure of comparing and......enjoying!


Watch The Fight Scene in Original 'Oldboy'



  

Now! Watch the full original Korean movie Oldboy here:
Important Note: This is an R-rated movie (sex, violence and bad words). Not for <18. 








/

Comments

Popular posts from this blog

جليد نساي - 3/3

جليد نساي (3/3) قراءة في رواية الرجل الخراب عبد العزيز بركة ساكن الجزء الثالث
مصطفى مدثر



سنتناول في هذا الجزء مسألة استلهام ساكن للهدمية الطاغية في قصيدة إليوت وأنه، أي ساكن، لم يشأ لهدمه نهاية أو حل. وكذلك نتناول مسألة البلبلة التي يحدثها استلهامه الآخر المتمثل في تبديل اسم الرواية، ونقترح سبباً لإختيار ساكن أن يكون درويش طبيباً صيدلانياً، كما نناقش التجريب في الرواية وأزمة النهاية. فإلى الجزء الأخير من المقال. أبدأ ببعض الأفكار حول اسم الرواية. إن الإرث الدلالي لكلمة الخراب في عنوان الرواية يبدو كافياً لقبول اسمها، الرجل الخراب، ولكن عندما نعرف من الرواية أن اسمها الحالي كان قد خضع لعملية تغيير مرتين فإننا نرى أن توسيع دائرة الفحص الدلالي قد يعيننا إلى فهم أحسن للأصول الابداعية للرواية. فاسم الرواية تحوّل تحوّلاً محكياً عنه من أزهار الليل إلى مُخرّي الكلاب واستقر عند الرجل الخراب. وقصيدة اليوت نفسها تحوّل اسمها، ربما مرة واحدة، ليستقر على الأرض الخراب. وهذا استلهام آخر للقصيدة نرصده هنا ولا ندعي الحصر. إن المقصود هنا أن هنالك تعارضاً في دلالة الخراب في الاسمين. فبغض النظر عن كون القصيدة تع…

وجوه أخرى للنباتات

وجوه اخرى للنباتات
قصة قصيرة
عندو عود كدا، قال مخصوص، ساط بيهو العلبة لما اخلاقي ضاقت. بعد داك قام قفلا. وقعد يلعب بي شوية الدقن ال عندو قلت ليهو شنو يا استاذ انا ما راجي آخد لي سفه من صنع يديك المدهش. ولا عاين لي ذاتو. قال لي شوية كدا. قمت بزعل خفيض سالتو شنو يعني. الساينص شنو هنا؟ قال لي مافي ساينص. هنا حكمة شعبية. رفعت صوتي شوية وقلت ليهو ياخي انا عايز سفه من غير حكمة شعبية. رد علي بازدرا واضح ما انتو ال بتبوظو الكوالتي باستعجالكم دا. سكتّ افكر. كلامو نوعا صاح وبعدين لقيت في ذهني استهانه بالمادة قيد المناكفه ذات نفسها. وسمعت جواي صوت بيقول لانو المادة دي اسمها سعوط فهي ما ممكن الزول يتحدث عن كواليتي ليها. قام هو فاجاني وقال لي عشان سعوط؟ ياخي النباتات دي كل واحدة ليها شخصيتها وبتتوقع انك تعاملها بالطريقة ال بتحبها عشان تديك العايزو. قلت ليهو يا استاذ شحتفت روحي ياخ. كلها سفه ونخلص. وبعد اتفها عندي سيجارة ح اشربا وكاسين. عاين لي كداااا وقال لي شنو البشتنه المتلاحقة دي. قلت ليهو متلاحقة متلاحقة. قام فاجاني بالكلام دا قال لي افتح العلبة وسف. قمت خفت وقعدت ساكت اعاين ليهو قام ضحك خشخشه ك…

1/3 جليد نسّاي

1/3 جليد نسّاي
قراءة في رواية الرجل الخراب

عبد العزيز بركة ساكن

الجزء الأول


أيها القارئ المرائي، يا شبيهي، يا أخي - بودلير، شاعر فرنسي الفكرة الرئيسة [عند إليوت] هي أننا، حتى ونحن ملزمون بأن نعي ماضوية الماضي..، لا نملك طريقة عادلة لحجر الماضي عن الحاضر. إن الماضي والحاضر متفاعمان، كلٌ يشي بالآخر ويوحي به، وبالمعنى المثالي كلياً الذي ينتويه إليوت ، فإن كلاً منهما يتعايش مع الآخر. ما يقترحه ت س  إليوت بإيجاز هو رؤيا للتراث الأدبي لا يوجهها كلياً التعاقب الزمني، رغم أنها تحترم هذا التعاقب. لا الماضي ولا الحاضر، ولا أي شاعر أو فنان، يملك معنىً كاملاً منفرداً- إدوارد سعيد، استاذ الأدب الإنجليزي الطريق إلى الحقيقة يمر بأرض الوساوس - شانون برودي، عاملة صيدلية.

يبدو مفارقاً، بل غرائبياً، أن تُهرع لقصيدة ت س إليوت (الأرض الخراب) كي تعينك على فهم استلهام عبد العزيز بركة ساكن لها في كتابة روايته القصيرة، الرجل الخراب. فالمفارقة هي أن القصيدة المكتوبة في 1922، وبما عُرف عنها من تعقيد ووعورة، تحتاج هي نفسها لعشرات الشروحات، لكونها مغرقة في الإحالات لتواريخ وثقافات وأديان، بل ولغات أخرى غير لغتها الانجل…