Skip to main content

Movie Critic Article: TIFF2013 and Other Stories

The Harder They Come Remastered

Wishing to become a successful Reggae singer, a young Jamaican man finds himself tied to corrupt record producers and drug pushers. 
Marking its 40th anniversary on September the fifth a digitally remastered edition of this groundbreaking movie will be in theaters for only that one night. Jamaica's first feature film, The Harder They Come, was released in 1972. The film introduced to the world, not only Jamaica, but also Reggae music. It propelled Jimmy Cliff to international stardom. The film was made by Jamaica's great filmmaker Perry Henzell who passed away in 2006.
Movie Specs:
The Harder They Come 1972. 103 min. Color.
Jamaica. English/Creole and Pidgins.
Genre: Crime/Drama/Music.
Director: Perry Henzell.


****
Cinema City On Biutiful
From the director of Babel, 21 Grams and Amores Perros 

Any one who viewed this movie would be tempted to correlate its name with the masterpiece by Sam Mendes American Beauty. Both movies talk about beauty but show us the opposite! And if we examine attentively this work of Mexican Oscar-winning director Alejandro Gonzalez Innaritu we find that it penetrates beauty and looks deeply into its concept. As observed by Innaritu beauty does not describe what is seen. It is a fundamental thing that stems from the viewer him/herself! Beauty is the spiritual essence to the angle out of which the flower of humanity in human beings, is morphed. The angle that makes you look at the ugliest and most disgusting as having a different capacity that makes it part of what has been established as beauty.

Director A. G. Inarritu
Alejandro Gonzalez in Biutiful was able to generate comfort from fatigue; to evoke the humanity from the fangs of brutality; to sanctify beauty in the home of fret and filth. In short, Innaritu's work is aptly named. A beautiful film in search of human beauty.
Summary: This is the story of Uxbal, a man living in this world, but able to see his death, which guides his every move. IMDb. 


Video: Innaritu interviewed by Jason Solomons of the Guardian (UK)

Technical Specs: Biutiful (2010) R; Color 148 min.
Mexico/Spain; Genre: Drama

Director:

Alejandro González Iñárritu

Writers:

Alejandro González Iñárritu (screenplay), Nicolás Giacobone (screenplay), et al.Music by: Gustavo Santaolalla
Cinematography: Rodrigo Prieto 

Stars:

Javier Bardem, Maricel Álvarez, Hanaa Bouchaib. Source IMDb.

****


2013



Toronto International Film Festival starts on the 5th of September.
According to Blake Williams of Blogto.com, ten major movies are cited as having more attention from viewers: 12 Years A Slave (British acclaimed director Steve McQueen and actor Michael Fassbender), August: Osage County (Meryl Streep, Julia Roberts, ..), Blue Is The Warmest Color (Abdellatif Kechiche's winner of the Palme d'Or, Cannes 2013), Prisoners & Enemy (Canadian Denis Villeneuve's Oscar-nominated movies), Alfonso Cuarón's Gravity, Labor Day, Story of My Death, Tom at The farm, Under The Skin and The Wind Rises.
Here is the trailer for 12 Years A slave:

Comments

Popular posts from this blog

جليد نساي - 3/3

جليد نساي (3/3) قراءة في رواية الرجل الخراب عبد العزيز بركة ساكن الجزء الثالث
مصطفى مدثر



سنتناول في هذا الجزء مسألة استلهام ساكن للهدمية الطاغية في قصيدة إليوت وأنه، أي ساكن، لم يشأ لهدمه نهاية أو حل. وكذلك نتناول مسألة البلبلة التي يحدثها استلهامه الآخر المتمثل في تبديل اسم الرواية، ونقترح سبباً لإختيار ساكن أن يكون درويش طبيباً صيدلانياً، كما نناقش التجريب في الرواية وأزمة النهاية. فإلى الجزء الأخير من المقال. أبدأ ببعض الأفكار حول اسم الرواية. إن الإرث الدلالي لكلمة الخراب في عنوان الرواية يبدو كافياً لقبول اسمها، الرجل الخراب، ولكن عندما نعرف من الرواية أن اسمها الحالي كان قد خضع لعملية تغيير مرتين فإننا نرى أن توسيع دائرة الفحص الدلالي قد يعيننا إلى فهم أحسن للأصول الابداعية للرواية. فاسم الرواية تحوّل تحوّلاً محكياً عنه من أزهار الليل إلى مُخرّي الكلاب واستقر عند الرجل الخراب. وقصيدة اليوت نفسها تحوّل اسمها، ربما مرة واحدة، ليستقر على الأرض الخراب. وهذا استلهام آخر للقصيدة نرصده هنا ولا ندعي الحصر. إن المقصود هنا أن هنالك تعارضاً في دلالة الخراب في الاسمين. فبغض النظر عن كون القصيدة تع…

وجوه أخرى للنباتات

وجوه اخرى للنباتات
قصة قصيرة
عندو عود كدا، قال مخصوص، ساط بيهو العلبة لما اخلاقي ضاقت. بعد داك قام قفلا. وقعد يلعب بي شوية الدقن ال عندو قلت ليهو شنو يا استاذ انا ما راجي آخد لي سفه من صنع يديك المدهش. ولا عاين لي ذاتو. قال لي شوية كدا. قمت بزعل خفيض سالتو شنو يعني. الساينص شنو هنا؟ قال لي مافي ساينص. هنا حكمة شعبية. رفعت صوتي شوية وقلت ليهو ياخي انا عايز سفه من غير حكمة شعبية. رد علي بازدرا واضح ما انتو ال بتبوظو الكوالتي باستعجالكم دا. سكتّ افكر. كلامو نوعا صاح وبعدين لقيت في ذهني استهانه بالمادة قيد المناكفه ذات نفسها. وسمعت جواي صوت بيقول لانو المادة دي اسمها سعوط فهي ما ممكن الزول يتحدث عن كواليتي ليها. قام هو فاجاني وقال لي عشان سعوط؟ ياخي النباتات دي كل واحدة ليها شخصيتها وبتتوقع انك تعاملها بالطريقة ال بتحبها عشان تديك العايزو. قلت ليهو يا استاذ شحتفت روحي ياخ. كلها سفه ونخلص. وبعد اتفها عندي سيجارة ح اشربا وكاسين. عاين لي كداااا وقال لي شنو البشتنه المتلاحقة دي. قلت ليهو متلاحقة متلاحقة. قام فاجاني بالكلام دا قال لي افتح العلبة وسف. قمت خفت وقعدت ساكت اعاين ليهو قام ضحك خشخشه ك…

1/3 جليد نسّاي

1/3 جليد نسّاي
قراءة في رواية الرجل الخراب

عبد العزيز بركة ساكن

الجزء الأول


أيها القارئ المرائي، يا شبيهي، يا أخي - بودلير، شاعر فرنسي الفكرة الرئيسة [عند إليوت] هي أننا، حتى ونحن ملزمون بأن نعي ماضوية الماضي..، لا نملك طريقة عادلة لحجر الماضي عن الحاضر. إن الماضي والحاضر متفاعمان، كلٌ يشي بالآخر ويوحي به، وبالمعنى المثالي كلياً الذي ينتويه إليوت ، فإن كلاً منهما يتعايش مع الآخر. ما يقترحه ت س  إليوت بإيجاز هو رؤيا للتراث الأدبي لا يوجهها كلياً التعاقب الزمني، رغم أنها تحترم هذا التعاقب. لا الماضي ولا الحاضر، ولا أي شاعر أو فنان، يملك معنىً كاملاً منفرداً- إدوارد سعيد، استاذ الأدب الإنجليزي الطريق إلى الحقيقة يمر بأرض الوساوس - شانون برودي، عاملة صيدلية.

يبدو مفارقاً، بل غرائبياً، أن تُهرع لقصيدة ت س إليوت (الأرض الخراب) كي تعينك على فهم استلهام عبد العزيز بركة ساكن لها في كتابة روايته القصيرة، الرجل الخراب. فالمفارقة هي أن القصيدة المكتوبة في 1922، وبما عُرف عنها من تعقيد ووعورة، تحتاج هي نفسها لعشرات الشروحات، لكونها مغرقة في الإحالات لتواريخ وثقافات وأديان، بل ولغات أخرى غير لغتها الانجل…