سؤال الضهبان لا تظنن أنه سؤال هيّن! أو عليك أن تتأكد أن السائل لم يعد ضهبان. وحتى في هذه الحالة ربما لم يجد الجواب ولكنه فقط تحوّل من (الضهب) إلى حالة أحسن نسبياً ودون تفسير. أي سؤال هو ليس بالهيّن. وأي سؤال هو لم يُسأل عبثاً ولهوا. زي، يلاقيك زول ويسأل: كيف اصبحت؟ تجربة وجودية عديل كدا. طيب تعال شوف كمية التزوير في الجواب! طبعاً مافي زول بيجاوب على السؤال دا بالضبط كدا. كلنا تقريبين في السؤال دا وفي غيره من اسئلة كثيرة. الجواب هو المصطنع في أغلب الأحوال وليس السؤال! ياخي حتى السؤال الغبي، الواحد بيتمرمط أمامه. لذلك سؤال الضهبان دا هو موئل الغناء والشعر الكاذب والبطولات! ومن الناس من يحاول أن يغشك! إنهم أهل الاجابات الذين تتكوّر ذواتهم في نهايات الأسطر، مدلهّمة. نقطة سطر جديد! - هوي انت هه! يعني شايل ليك اجابة كدا وفرحان بيها، قايل السؤال مات!؟ دعني أقول لك: جميع الأسئلة التي سمعت والتي لم تسمع بها، جميعها تتمتع بخلود مطلق! السؤال فيهو حيوية والاجابة ديمة نايصة. السؤال بيخلع وجامد. الجواب هو ختة النَفَس، التقية من عصف المشاعر. السؤال، أي سؤال، فيهو ...
Romeo and Juliet (2007) Japan Original Article by: Fateh Mirghani-Japan I have just finished watching the masterpiece of Shakespeare” Romeo and Juliet “in its Japanese version. The quality of the movie is great and the soundtrack, injected with a little Japanese folklore music, has given it a sensational dimension and Eastern fascination! Basically, the theme of the movie remains the same as the original play, and that has been a particular Japanese notion in dealing with other nations’ cultural products. Part of the reason may lay in Japan's sensitivity to other nations’cultural products- given the long standing historical disputes with its neighbours, and part of it may lay in a fierce sense of homogeneity that has come to characterize Japan as an island nation-state since time immemorial. Thus the Japanese, unlike the Americans, don’t seem to have the temerity to ‘Japanize’ others’ cultural stuff. The movie “Renaissance man” can be cited as an example of Amer...
A Critical Approach to The Peg By Mustafa Mudathir Introduction: “It's curious that we can't possibly tell what exactly will be considered great and important, and what will seem paltry and ridiculous.Did not the discoveries of Copernicus or Columbus, let us say, seem useless and ridiculous at first, while the nonsensical writings of some wiseacre seemed true?” Anton Chekhov . “The great pleasure in life is doing what people say you cannot do” Walter Bagehot . “Do unto others as you would have them do unto you.” Jesus Christ . End of Introduction Shawgi Badri (R), Gasim Badri (L) Characters: Dhakar Namil- An adolescent boy. Typical of the poor, mischievous black residents of old Omdurman. Mamoun- A boy. Represents the prevalent class and culture. Being able, even if as a last resort, to restore the status qou of peace and calm. Kaltoum- A featureless one of them. Her house is a focus of confused (or else delayed) intentions. Thanks to her popular bever...
Comments
Post a Comment